FieldPoint Family

cancel
Showing results for 
Search instead for 
Did you mean: 

fp-2015

Hi,
   Ravens Fan is right, you have to embed in FP-2015 an application, which sends/receives data from serial port.  From MAX, you see NI Hardware connected to the PC from which you're running MAX, PCI boards, etc... and remote item, connected through network.  You are not able to see cascaded devices connected to FP-2015 serial port (but of course you can see devices backplaned together).

For my application, I use two cFP-2020 (very similar to 2015), which communicate with 2 FP-1001 via serial 485, Optomux protocol.  You can use the same libraries you use froma the PC to communicate to FP1000, it changes only that you now run your application in FP-2015.

Remember, if you want to control application from your PC, you don't need Real-Time module, but you need it if you'll want to build a standalone application, runnig in FP-2015.

If you need further infos, I'll be here, I can be helpful since I've already done something like you're trying to do... perhaps I hope! Smiley Wink

Have a nice day!

graziano
0 Kudos
Message 11 of 18
(4,094 Views)
Hello Graziano

your experiment will be certainly useful.

I have never used the optomux protocol. Some examples of code would be welcome for me.

In practice, for my application, how see and interact with some module i.e. DO-40, AI-100, ... connect to an FP-1000 via the RS-232 on the FP-2015.

I don't need an stand alone application.  For my process, 2 pc must be able to interact with modules (by paying attention on the conflict of instruction).

I think that the best approch is to communicate by an hub or by network.

The use of the module fp2015 is thus required.

Many many thanks for your help

Jacouille

0 Kudos
Message 12 of 18
(4,084 Views)
Hi Jacouille,
   first of all, if you are french speaker, you can post in french, if you find it more comfortable (or italian, but your nick seems not too italian Smiley Happy ).

If I understood, you have to access a distributed IO from 2 PC, right?  If so, it is not true that you HAVE to use an ethernet module, you can simply use RS-485 modules, such as FP-1001, since RS-485 is a bus, and with a careful design, you can access the same module from two PCs.

In my application, from 2 cFP-2020 I access 2 or more FP-1001, ie the first cFP-2020 access to FP-1001s, and when it dies the second cFP-2020 access to FP-1001s.

About Optomux, how do you actually access to your FP-1000 modules? I suppose you use FP functions such as the ones used in "Find FP-100x Devices.vi" example.  They are Optomux based functions!  Optomux is a simple serial protocol to communicate with FP serial devices, but you find libraries in LV for that!

If you have questions... just ask! If you want, post some basic code you use to access your module: it can be useful to understand how you are used to work (I've supposed you doesn't use Express VI, for example, if you use them I have to change a little bit my answers!).

Have a nice day!

graziano

0 Kudos
Message 13 of 18
(4,072 Views)
Ah,
  I almost forgave....

About controlling an Ethernet module from 2 PC: I think it is not possible, usually ONE PC control execution of an ethernet controller, but maybe you can do a slightly different thing: you can EMBED application to run in the ethernet module, and you can interact with TCP/IP to send commands from 2 PCs. 

The other option is the use of REMOTE PANLS, but I don't know if a remote panel can be run from 2 PCs to control an ethernet module.... I let people with more experience answer....

Hope I can help.... have a nice day!

graziano
0 Kudos
Message 14 of 18
(4,070 Views)
Bonjour Graziano,

effectivement je suis francophone ..., chimiste de formation, je dois m'attacher à réaliser des automates de contrôle de process radiochimique ..., tant au niveau programmation que réalisation des plan et câblage électropneumatique ...

Voilà pour la petite histoire

Comment cable-tu le RS485 pour avoir accès au module par 2 PC ?

Je pensais au module ethernet FP-2015, car je crois que dans un proche avenir, on va me demander d'avoir accès par plus de deux PC au même module.

En annexe, tu trouveras un exemple d'accès à un module tel que je l'utilise actuellement

merci pour ton aide

0 Kudos
Message 15 of 18
(4,061 Views)
Bonjour Jacouille,
   Tout d'abord, je m'excuse pour mon francais, mais j'espere tu vas comprendre.

Cable de 2 PC a un FP par RS485:
    les 2 PCs sont tout les deux des "master" de communication, donc il faut que les TX soit cable ensemble.  Je suppose tu vas utiliser une 485 a 4 fils (ou tu utilise a 2?). 

(Tx+  PC1 ) --> (Tx+ PC2) --> (Rx+ FP)

(Tx- PC1) --> (Tx- PC2) --> (Rx- FP)

(Rx+ PC1) --> (Rx+ PC2) --> (Tx+ FP)

(Rx- PC1) --> (Rx- PC2) --> (Tx- FP).

On principe, le bus 485 c'est fait pour une reseau "mutidrop", c'est a dire 1 Master, plusieurs slaves, mais tu peux connecter 2 master, si seulement l'un des deux gere la communication.  Bien sure, on peut pas avoir 2 PC qui communique avec le FP au meme temps....

Dans ma application,les 2 PC accede au FP soit l'un, soit l'autre, pas au meme temps, mais j'ai de meme essaye de faire communiquer les 2 PC ensemble, et ca marchait.... mais c'est pas deterministe, comme essay.....

Si tu pense que ca va pas marcher, comme ca, c'est une bonne idee d'utiliser tout de suite Ethernet, si non tu vas avoir un systeme pas "scalable".  Donc, mon avis c'est de voir si tu peux avoir un remote panel sur 2 PC, qui acced au meme FP.  Si oui, je pense que c'est tres facile avoir plusieurs PC qui controle le meme FP.  C'est tres facile a configurer, tu peux emposter (se dit comme ca?) la liste des PCs qui peux acceder au FP, tu peux acceder de un site loin, et tous les advantages des reseaux LAN/WAN...  est ce que tu connai deja cette option (remote panel )?

J'espere pouvoir etre utile, pardonne moi pour l'ortographie et la longeur du post Smiley Tongue.... a bientot!

graziano
0 Kudos
Message 16 of 18
(4,058 Views)

Graziano

il n'y a aucun problème pour le français

penses-tu que 3 PC peuvent être connectés ?

Je ne sais si cela marcherais.  L'ethernet me semble plus approprié.  Il permettrait en "jouant" sur a liste des PC autorisés de modifié à souhait le nombre de PC "gérant" les modules.

si sur les PC j'ai les "remote panel" accédant au FP je crois que ce serait parfait.

Non je ne connais pas cette option "remote panel"

Je ne demande qu'à savoir et comprendre

0 Kudos
Message 17 of 18
(4,055 Views)
Salut,
    en effect, la solution meilleure semble etre le "remote panel".

Tout d'abod, il faut un peut d'etude sur qu'est ce que un remote panel, il y a un peut de materiel sur le site ni.com. Pour example ici. Un bon tutorial c'est ceci, mais j'ai pas trouvé d'informations sur la possibilitè de controller un'application par plusieurs clients (on peut visualiser, par plusieurs clients).  J'utilise pas le remote panel, ainsi je pense c'est mieux poster un autre question sur le subject si tu as des doubts....

Je veux seulement rappeler que il faut voir si l'application sur le FP doit etre "embedded", c'est a dire, il faut voir si on est oblige d'utiliser le module Real-Time.

Je suis curieux de savoire si ca marche..... bonne aprem!

graziano
0 Kudos
Message 18 of 18
(4,051 Views)